‘Het belang van onze medewerkers voorop’

02 jun 2021

Het is je vast niet ontgaan; bij Dynamic Logistics krijgt iedereen een kans! Geen wonder dat het bedrijf uit ’s Heerenberg al jarenlang medewerkers uit Polen in dienst heeft. Een win-win situatie, want de medewerkers zijn heel blij aan het werk te mogen én het zijn waardevolle krachten binnen de onderneming. En dat is niet omdat, ten onrechte vaak wordt geconcludeerd, er zo goedkope krachten ingezet kunnen worden, zo laat directeur Arthur van Benthem weten. En dat hij blij is met zijn mensen, blijkt wel als we met hem in gesprek gaan.

“Het vinden van goed personeel is altijd al een uitdaging geweest. In het verleden hadden we veel huisvrouwen in dienst met naar schoolgaande kinderen. Ze waren flexibel en op dat moment konden we prima de uren zo inplannen dat het voor beide kanten goed werkte. Doordat we steeds meer groeiden, werd het steeds lastiger de planning om de verantwoordelijkheden van de medewerkers thuis rond te krijgen. In de Betuwe werden veel Poolse medewerkers ingezet voor bijvoorbeeld het plukken van appels, maar dat is seizoenswerk. Dus na een aantal maanden hadden ze ineens geen werk meer. Ik kwam in aanraking met een uitzendbureau die voor deze medewerkers werk zocht. Zo huurden we niet lang daarna Poolse medewerkers in. Dat ging zo goed dat we inmiddels elk jaar in de drukke periode ongeveer 60 Poolse medewerkers in dienst hebben”, legt Arthur uit.

Huisvesting op orde

‘De huisvesting van ons personeel moet op orde zijn.’

Met het aantrekken van buitenlands personeel ontstond er ook een ander vraagstuk, die van huisvesting. “Logischerwijs zijn de eisen daarvoor hoog. Zeker de afgelopen jaren is dat gestegen. Dat mag ook. De mensen zijn hier toch een hele periode, dan wil je het goed voor elkaar hebben. We bieden voor 65 mensen huisvesting aan. Goede wifi om optimaal contact te kunnen blijven onderhouden met het thuisfront is belangrijk, maar ook wordt er veel meer waarde gehecht aan de privacy. Heb je de huisvesting niet op orde, dan gaan de medewerkers ergens anders heen. Logisch.”

Personeel in bescherming nemen

‘Contact houden met het thuisfront is belangrijk, net als veel privacy.’

Voor de bedrijfsvoering zijn deze medewerkers belangrijk. Maar, zo verzekert Arthur, dat is niet vanwege de prijs. “Iedereen denkt al gauw dat Poolse medewerkers minder betaald krijgen, maar dat is niet zo. Ze zijn net zo duur als Nederlandse medewerkers. Dat kan ook niet anders, want ze moeten uitbetaald worden conform het Nederlands recht. Wat wel een verschil is, is dat Poolse mensen meer uren willen draaien. Daarom zijn ze voor ons een flexibele schel in de organisatie. Maar, hoe graag ze ook willen, bij ons mogen ze niet meer dan twee avonden in de week overwerken. Onze medewerkers zijn belangrijk, dus we nemen ze op deze manier wel in bescherming.”

Ben jij ook op zoek naar een uitdagende functie binnen een dynamisch bedrijf? We hebben meerdere vacatures openstaan. Neem gauw een kijkje! 

Terug naar overzicht